Уже в 2020 році багато організацій і підприємства відмовляться від паперових трудових книжок. На засіданні Уряду РФ стало відомо про введення і тестуванні електронних трудових книжок. Деякі росіяни стривожені: адже цей документ є основним для нарахування пенсійної допомоги, і не зможуть шахраї вкрасти інформацію з цифрового носія.
Про введення трудових книжок нового зразка
У Пенсійному Фонді Російської Федерації зосереджено 80% даних про трудящих громадян. Міністр праці та соцзахисту Максим Топілін пояснив, що цифрові трудові книжки будуть впроваджені на базі інфраструктури ПФ РФ. Вона буде розширюватися за рахунок інформації про прийоми громадян на роботу, перекладах і звільнення. Надання цих відомостей ляже на плечі роботодавців.
Електронний документ стане головним елементом для формування повної бази про громадянина і його стаж. У 2018 році взяли рішення про введення цього проекту.
Протягом 2019 року буде здійснюватися підготовчі технічні роботи. А в 2020 році почнеться експеримент по реалізації електронного документообігу.
10 роботодавців добровільно візьмуть участь в експерименті 2020 року. Умови тестування узгодять з трудящими громадянами і зафіксують в колективному договорі. Електронні трудові книжки вже в ходу в західних державах. У країнах пострадянського простору реалізація проекту вже починається: в Азербайджані діють цифрові документи.
Навіщо потрібен перехід
Довгі роки трудова книжка була документом, за яким розраховувався стаж, підтверджувалося право на вихід на пенсію (в тому числі і дострокову), право на підвищену допомогу. В папері відбивалися всі місця роботи і періоди, протягом яких людина працює. Паперовий документ легко зіпсувати, втратити або підробити, а відновити відомості про трудовий стаж у разі втрати проблематично.
Завдяки оцифрування, яка пройде в 2020 році, інформація буде зберігатися в одному місці і цінні відомості не загубляться.
Якою буде книжка нового зразка
У фізичному вираженні (навіть на пластиці) документа не буде. Трудові книжки, які стануть тестувати, віртуальні. Інформація з приводу їх зберігання, особливостей взаємодії роботодавців і працівників, органів Пенсійного фонду, поки відсутня. Можливо, новий формат стане частиною порталу держпослуг. Щоб отримати дані, знадобиться цифровий підпис.
В електронному документі, як і в паперовому, будуть аналогічні відомості:
- Особисті дані працівника: прізвище ім’я та по батькові, дата народження.
- Утворення.
- Місця роботи та займані посади.
- Інформація про переклади, звільнення і їх причини.
- Стаж.
Для зручності прочитання інформацію занесуть друкованим способом. Відомості будуть взаємодіяти з іншими базами даних.
Плюси і мінуси нового формату
Введені в обіг в 2020 році цифрові трудові книжки характеризуються рядом переваг:
- Неможливо підробити, втратити, зіпсувати.
- Інформація про стаж і трудової діяльності знаходиться в одному місці. Щоб дізнатися обставини звільнення людини і про займаних посадах не доведеться звертатися в попередні місця роботи.
- Полегшення кадрового документообігу. Це заощадить час, так як електронна документація не потрібно переносити на паперові носії відповідно до вимог законопроекту.
- Мінімізація помилок і друкарських помилок при заповненні.
- Швидка підготовка звітності для контролюючих органів.
- Спрощення взаємодії майбутніх пенсіонерів з органами Пенсійного Фонду РФ: не доведеться витрачати багато часу на подачу заяви про призначення пенсії.
- Працівникам не потрібно купувати бланк і турбуватися про його збереження.
Є й мінуси:
- Великі витрати з боку держави на реалізацію законопроекту.
- Необхідність забезпечення захисту персональних даних працівників в інтернеті. Хоча Уряд гарантує безпеку, ризики збою системи зберігаються.
- Роботодавцям буде потрібно отримувати посилену цифровий підпис. Це потрібно для фіксування відомостей про укладені договори, внесення виправлень, проставлення відміток про матеріальну відповідальність.
- Невідомо, чи отримають банки доступ до бази книжок. З одного боку це підвищить ризик розголошення персональної інформації, а з іншого — прискорить оформлення кредитів, зменшивши обсяг документів для його отримання.
На етапі впровадження нового формату роботодавцям доведеться витратити чимало зусиль для введення даних на персонал, який вже працює. Державна влада поки не знають, як реалізувати впровадження електронних трудових книжок в регіонах, де проблеми з інтернетом. У працівників теж виникнуть складності в ході цього експерименту. Трудящих громадян зобов’яжуть до отримання цифрового підпису. Але механізм її оформлення і фінансова сторона питання (платно чи ні) поки не відомі.
Важливо! У 2020 році пройде тестування трудових книжок нового формату. А з 2022 року планується повсюдне використання.
Чи залишать паперовий варіант
За бажанням людини кадровий працівник зробить позначку про прийом на роботу по-старому — в паперовому бланку. Кадровики поки не збираються відмовлятися від традиційного варіанту.
На думку експертів, крок щодо впровадження віртуальних трудових книжок посприяє економії часу працівників і роботодавців, виключить підробку документів.