Друга іноземна мова в школі в 2019-2020 році – що зміниться

Незважаючи на те, що розмови про введення другого обов’язкового мови в розклад ведуться досить давно, далеко не всі школи готові до цього нововведення. Передбачалося, в поточному навчальному році він буде значитися серед предметів, але цього поки так і не сталося. Чому це відбувається і чого варто очікувати далі?

Ситуація на поточний момент

Друга іноземна мова в школі в 2019-2020 році

У міністерстві освіти пояснюють, що кожна школа (гімназія, ліцей …) сама забезпечує підготовку і координацію свого навчального плану. Введення нових предметів пов’язане для них з певними труднощами, які неможливо ігнорувати. До них на даний момент відносяться:

  • Відсутність вільного часу в розкладі.
  • Брак вчителів.
  • Брак матеріалів.
  • Невдоволення батьків в зв’язку із занадто великим навантаженням на дітей.

Деякі пункти вимагають пояснень.

При складанні навчального плану працівники шкіл не можуть сліпо слідувати новим вимогам Міністерства освіти. Вони зобов’язані брати до уваги дисципліни, обов’язкові до вивчення школярами відповідно до вимог ФГОС. До недавнього часу список включав в себе близько двох десятків предметів. Серед них – точні і гуманітарні науки, заняття фізичною підготовкою, ручною працею і основами безпеки.

Друга іноземна мова в школі в 2019-2020 році

Всі вони включені в стандартне шкільний розклад. Нещодавно в цей список були додані ще два предмети – основи духовно-моральної культури і друга іноземна мова. Безумовно, всі були вчасно поінформовані про це, але не всі були готові відразу ж приступити до справи. Перша трудність для працівників шкіл в зв’язку з цим полягає в тому, що їм потрібно змінити розклад, звільнити необхідне для додаткових уроків час і рівномірно перерозподілити загальна кількість навчальних годин.

Друга складність полягає в нестачі викладачів. Пошук нових кваліфікованих кадрів вимагає часу і додаткових грошей. Вже включені в робочий план викладачі не завжди готові взяти на себе додаткове навантаження. У деяких школах передбачені додаткові уроки іноземної мови, але вони носять факультативний характер, стосуються тільки вже вивчається, і школярі відвідують їх за бажанням. Крім того, може виявитися, що в деяких населених пунктах з маленькою чисельністю населення потрібних кадрів може зовсім не бути. Потрібно розуміти, що фахівці, талановиті й амбіційні люди прагнуть до великих міст. Туди, де їх таланти і професійні навички затребувані і можуть бути оцінені по достоїнству. Потрібен стимул для того, щоб спонукати їх жити і працювати далеко від міста. Але в даний час їм нічого запропонувати.

Друга іноземна мова в школі в 2019-2020 році

Саме тому введення другої мови сприймається керівництвом багатьох шкіл тільки як рекомендація. Це питання поки залишається відкритим. Чиновники з Міністерства освіти не мають ілюзій з приводу ситуації, що склалася і дивляться на те, що відбувається з розумінням. Вони дають час на підготовку до можливих змін. Його повинно вистачити учням і їх батькам, щоб морально підготуватися.

Очікування і прогнози

Варто заздалегідь пояснити, щоб заспокоїти батьків, схвильованих можливим збільшенням навантаження. Якщо програма все-таки буде введена в 2019 році, то вона не торкнеться учнів старше п’ятого класу. Вони продовжать вчитися за звичним розкладом. Програма розрахована на шість років, з п’ятого по одинадцятий клас включно. Всі зміни в навчальний процес будуть вводитися поступово, щоб уникнути незручностей.

На даний момент в якості другої іноземної мови пропонуються на вибір німецька, французька, іспанська та китайська. Який саме мову додатково вводити в розклад, буде вирішувати Адміністрація кожної окремо взятої школи.

На підставі листа Міністерства освіти та науки № 08-1214 від 17.05.2018 р можна робити припущення про те, що друга мова все-таки буде введений в обов’язкову шкільну програму. Це означає, що на ті труднощі, які є зараз, все-таки дивляться з оптимізмом і сподіваються їх подолати.

Тим більше, що в даний час вивчення іноземних мов є пріоритетним напрямком в освіті. Люди стали частіше виїжджати за кордон і вступати в спілкування з носіями інших культур і мов. Швидше за все, з плином часу ця тенденція тільки збільшиться. А це означає, що її потрібно врахувати і включити в сучасний стандарт освіти.

Має бути ще довга і важка робота. Потрібно розробити нові навчальні програми, забезпечити школи достатньою кількістю навчальних матеріалів, скласти оновлений розклад і включити в нього додаткові години. Крім цього, необхідно підготувати кваліфіковані кадри, створити для них робочі місця і забезпечити їм гідні умови праці. Все це займе чимало часу. Але процес уже запущений.

Зміни можуть викликати тривогу, але це нормальна реакція на невідомість. А зміни необхідні, тому що сучасний світ дуже швидко змінюється. І освіта теж має йти в ногу з часом.

Посилання на основну публікацію